• Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
Home Taneční škola Ženám stačí
Ženám stačí hodina pohybu denně PDF Tisk Email

Ženám stačí hodina pohybu denně, aby si udržely linii

Ženy středního věku, které se těší dobrému zdraví a mají normální váhu, musí mít denně alespoň hodinu středně namáhavé tělesné aktivity, aby si udržely linii. Ukazuje to studie, která byla 23. 3. 2010 zveřejněna ve Spojených státech. Pracovali na ní vědci z Brigham and Womenś Hospital a lékařské fakulty z Hardvardovy univerzity v Massachutsetts.

Výzkum se uskutečnil v letech 1992 až 2007 na vzorku 34 079 Američanek, které měly běžný stravovací režim. Průměrný věk žen byl 54 let.

Ženy informovaly vědce o své váze na počátku výzkumu a pak po třech, šesti, osmi, deseti, dvanácti a třinácti letech. Autoři studie analyzovali fyzickou aktivitu a změny váhy účastnic vždy po třech letech.

U těch žen, které dodržovaly normální stravovací režim a měly fyzickou aktivitu, byl váhový přírůstek za 13 let nižší, a to zejména u těch, které byly na počátku výzkumu štíhlejší. Všechny ženy účastnící se studie nabraly v průměru 2,6 kilogramu.

U žen s indexem tělesné hmotnosti (BMI, spočítá se vydělením hmotnosti v kilogramech daného člověka druhou odmocninou jeho výšky v metrech) nižším než 25, tedy s ideální váhou, je mezi tímto indexem a tělesnou aktivitou významná spojitost, zdůraznili vědci.

Naopak u žen, jejichž BMI je vyšší než 25, tedy u žen silnějších, tento vztah není, konstatovali. Zde je zapotřebí připojit dietu.

Celkem 4 540 že, tedy 13,3 % všech sledovaných, jjichž BM byl na začátku nižší než 25, nepřibralo za 13 let výzkumu více než 2,3 kilogramu. Tyto ženy provozovaly fyzickou aktivitu střední náročnosti průměrně 7,5 hodiny týdně, tedy asi hodinu denně, upřesnili autoři studie.

Podle těchto údajů lze soudit, že doporučení americké vlády dopřávat si týdně 150 minut středně namáhavé fyzické aktivity, které postačí k tomu, aby se snížilo riziko chronických nemocí, zdaleka nezabrání váhovému přírůstku bez nízkokalorické diety, uvedli vědci.

Středně namáhavou tělesnou aktivitou se rozumí rychlá chůze, práce na zahradě či společenský nebo orientální tanec. Namáhavější tělesnou aktivitu, jako je jogging, můžete provozovat kratší dobu a účinek bude stejný.

 


Joomla inotur picma